Przekładka automatu na Manuala ... |
Autor |
Wiadomość |
pietro
Mistrz Kierownicy bus driver ;)
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Wrz 2011 Posty: 2732 Skąd: się znamy?
|
|
|
|
|
OSKA
Szybki i wściekły
Pomógł: 5 razy Dołączył: 22 Kwi 2011 Posty: 6613 Skąd: Kłodawa
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 17:44
|
|
|
Marty przyjaciel chciał przełożyć w passacie b5 fl skrzynie z automata na manuala, ale szybko stwierdził, że mu się to nie opłaca. |
_________________ Limity takie jak strach są tylko złudzeniem ...
Work Hard!
Dream Big! |
|
|
|
|
pietro
Mistrz Kierownicy bus driver ;)
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Wrz 2011 Posty: 2732 Skąd: się znamy?
|
|
|
|
|
OSKA
Szybki i wściekły
Pomógł: 5 razy Dołączył: 22 Kwi 2011 Posty: 6613 Skąd: Kłodawa
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 17:47
|
|
|
kosztami Ale on to wszystko na tip top chciał mieć zrobione, więc wiesz.. Miłosz przekładał, także uderzaj do niego |
_________________ Limity takie jak strach są tylko złudzeniem ...
Work Hard!
Dream Big! |
|
|
|
|
broj83
Kierowca kat. B
Pomógł: 4 razy Dołączył: 31 Sie 2012 Posty: 288 Skąd: GST
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 17:50
|
|
|
Tu masz trochę info http://www.audiklub.org/f...p?f=27&t=114563
a tu zestaw ale nie kompletny raczej http://allegro.pl/audi-a4...3089231455.html
A tu cała poeracja krok po kroku sorry że post pod postem (mod scal proszę zrobiłem, OSKA )
Kod: | Wymiana skrzyni automatycznej na manualną - instrukcja
Witam,
Po problemach z automatyczną skrzynią tiptronic w swoim audi b5 2.4.ALF ‘98r FWD, postanowiłem ją wymienić na dużo mniej upierdliwy i tańszy w eksploatacji manual, bo jak wiadomo słabą stroną grupy VAG z tego okresu są właśnie automaty. Opis dotyczy wszystkich benzynowych silników V6 30v – zarówno 2.4 jak i 2.8. chyba podobnie sprawa bedzie sie miała w 2.6 i 2.8 starszego typu, chociaż nie gwarantuję. Oto jakie części są potrzebne:
- Skrzynia biegów 5-cio biegowa
- półośki
- pedały, najlepiej kompletne
- pompka sprzęgła – u mnie była w kompletnych pedałach
- przewód od pompki do wysprzęglika
- kompletne sprzęgło z dwumasą
- kasetka zmiany biegów wraz z mieszkiem i gałką.
Co jeszcze jest potrzebne:
- kanał
- laptop z VAG
- druga osoba (ja robiłemz tatą)
- wyciągarka do silnika.
- troszkę piwka i jakaś muzyczka żeby smutno nie było
1. Wyciągnięcie silnika wraz ze skrzynią.
Z racji tego że pacjentem jest B5 z silnikeim V6, najlepiej jest wywalić silnik wraz ze skrzynią na zewnątrz, bo wszędzie jest cholernie ciasno (czas ok 3-4h).
- odkręcamy zderzak wraz z jego mocowaniami.
- spuszczamy płyn chłodniczy do pojemnika odczepiając dolny wąż od chłodnicy
- odkręcamy przewody od chłodzenia oleju w skrzyni od chłodnicy (na ich łączeniu zaraz za pasem przednim).
- wypinamy lampy, przewody od chłodnicy i wiatraków, chłodnicę klimy odciągamy na bok i zdejmujemy pas przedni. Pozbywamy się plastikowych osłon z silnika.
- spuszczmy płyn od wspomagania poprzez rozłączenie układu do pojemnika.
- odkręcamy wiatrak, ściągamy pasek, odkręcamy pompe klimy, mocowania przewodów klimy i odciągamy ją na bok dzięki czemu nie będzie potrzebne ponowne nabijanie kimy po operacji
- odkręcamy alternator i rozłączamy rozrusznik, który znajduje się pod alternatorem.
- rozłączmy przewody paliwowe, wszystkie kable od silnika, linkę gazu (najlepiej zdjąć przy tym dolot przepustnicy) oraz podciśnienie od serwa.
- wykręcamy filtr powietrza (ja wywaliłem bo było mi wygodniej)
- odkręcamy tłumiki od kolektorów (troszke ciężko bo straszni ciasno – my dochodzilismy z kanału kluczem z przedłużką).
- odkręcamy dwie poduchy silnika oraz dwie poduchy od skrzyni.
- odkręcamy koło, luzujemy przegub koła, odkręcamy półoski i mamy cały zestaw na zewnętrznym . Wymieniamy półoski i odkładmy na bok.
- rozłączmy linke od pozycjonera autoamtu albo od wybieraka, wypinamy wtyczki ze skrzyni.
- sprawdzamy czy wszystko już wykręcone i podpinamy silnik do wyciągarki. Troszkę do góry i wyjeżdżamy z silnikiem i skrzynią na zewnątrz.
- pssssss....tryk (otwieramy piwko i chwilka przerwy)
2. Skręcanie manuala z silnikem.
- Wykręcamy dookoła wszystkie śruby łączące silnik ze skrzynią – ładnie nam wszystko powinno się rozłąćzyć. Przy silniku zostaje jeszcze sprzęgło hydrokinetyczne, które należy odkręcić przez szparę od strony silnika, ustawiając po kolei śruby w dostępnym miejscu obracając wałem silnika (są 3). Wywalamy sprzęgło.
- wykręcamy koło zamachowe autoamtu wraz z podkładkami.
- przykładamy koło dwumasowe do silnika i ..... nie pasuje. Wszystkiemu jest winien trzpień wbity w wał, który centruje sprzęgło hydrokinetyczne. Pozbyłem sie tego nacinając go kątówką z 4- ech stron oraz użyciu młotka i przecinaka Wyszedł jak mażenie i teraz wszystko pasuje
- ustawiamy tarcze i docisk i skręcamy skrzynię z silnikem.
- rozrusznik będzie potrzebował nowej śruby z zakrętką. Automat miał gwint a tutaj jest przelot i potrzebna zakrętka.
- zestaw skręcony i gotowy do montażu
3. Walka z wnętrzem.
- kładziemy na fotele jakieś szmty (osłony) żeby nam sie nie usyfiło – ja tego nie zrobiłem niestety i pranie mnie czeka.
- Wyciągamy radio, pod radiem są śruby które trzeba wykręcić, zdejmujemy dekor konsoli i kolejne dwie śruby, wykręcamy śruby wokół konsoli i zdejmujemy ją.
- wypinamy linkę z wybieraka automata, śrubokrętem- ruchem w prawo, wypinamy przewody.
- odkręcamy cztery śruby trzymające wybierak i prosimy kogoś żeby odebrał wybierak z kanału.
- przymierzamy kasetkę z manuala i przykręcamy.
- odkręcamy osłonę pod kierownicą, kładziemy sie i wyciągamy zawleczkę z bolca w pedałach od strony gazu i wyciągamy go razem z pedałem hamulca. (stelaż pedałów jest ten sam więc spoko)
- wkręcamy pompke sprzęgła, wyciągając elastyczny przewód przez otwór, do zbiorniczka wyrównawczego. (oba otwory należy otworzyc bo sa zaślepione gumowymi wstawkami)
- z nowych pedałów wyciągamy bolec, hamulec, sprzęgło oraz sprężynę. Montaż jest banalnie prosty, choć trzeba troszkę gimnastyki.
- Wykręcamy serwo spod przedniej szyby (trzyma sie na dwie śruby) oraz rozłączmy zbiorniczek wyrównanwczy hamulców z pompą hamulcową.
- Teraz mamy świetny dostęp do pompki sprzęgła i mozemy bez problemu przełozyć wężyk metalowo-gumowy od pomki sprzęgła do wysprzeglika (na początku próbowałem bez demontażu serwa, ale mam chyba na to za mało nerwów a zwalenie serwa to ok 20 min zabawy)
- wciskamy wężyk w pompkę oraz wysprzęglnik w skrzyni i montujemy serwo z pompą hamulcową
4. Montaż wszystkiego do kupy
- Wjeźdźamy z silnikem i skrzynia do budy i montujemy go na poduchach. Wszystkie łapy od manuala pasują, więc nie trzeba wywalać całych sanek. Pasuje plug&play.
- podłączmy kable do slinika, paliwo, podciśnienie, linke gazu, filtr powietrza, w sumie skręcamy cały silnik do kupy (alternator, klima)
- wrzucamy nowe półoski z przegubami i skręcmy z kołami i skrzynia.
- montujemy drążki wybieraka ze skrzynią i ustawiamy (bardzo dobrze jest to opisane w książce „sam naprawiam Audi A4”)
- skręcamy konsolę i montujemy gałke z mieszkiem.
- w tym momencie sprawdziłem, czy autko wogóle da znaki życia – należy zmostkować przekaźnik znajdujący się w gnieździe nr 13 (najgrubsze przewody) u mnie przekaźnik 213. Wywalicć komputer skrzyni spod siedzenia pasażera).Podłączyłem aku, włączyłem luz i odpalił od strzała – głośno jak cholera bo bez tłumików.
- Poskręcac wszystko do kupy w odwrotnej kolejności, wyrzucając z chłodnicy pozostałości rurek od chłodzenia oleju, zalać płynów i odpowietrzyc układ hamulcowy, sprzęgło (ładnie opisane jest to w „Sam naprawiam audi a4”) odpowietrzać bez uruchomionego silnika jak to jest w instrukcji- sprzegło odpowietrzymy bez problemu.
5. Elektryka i sterowniki
- Aby ominąć blokadę rozrusznika i stacyjki od automatu, należy zmostkowac przekaźnik znajdujący się w 13 gnieździe w skrzynce przekaźników pod kierownicą (wspomniane wcześniej)
- Należy usunąć sterownik automatycznej skrzyni spod fotela pasażera (kable zostawić)
- W tym momencie auto powinno bez problemu dać się uruchomic, lecz cały czas myśli, że jest automatem i nie działa ABS i ASR.
- Należy podłączyć się VAGiem pod auto i w sterowniku silnika zmnienić kodowanie z xxx5x na xxx0x ( umnie było 5151 a teraz 5105). W sterowniku ABS należy zmienic kodowanie z xxx3 na xxx0 ( u mnie było 0003 a jest 0000). ABS i ASR działa jak należy i autko już wie że dostało nową skrzynię i jest teraz manualem.
- wsteczny podłączmy do dwupinowego wyjścia w manualnej skrzyni. Kable ciągniemy z półokręgłej wtyczki od automatu (2 piny od okrągłej strony)
Należy odpowietrzyć układ chłodzenia silnika i mozna cieszyć sie jazdą z manualem.
U mnie autko dostało nowe życie, jest żwawsze, troszkę oszczędniejsze ale ciut mniej wygodne (bo automatem fajnie sie śmiga do czasu kiedy coś się nie zacznie sypać;)
VAG nie pokazuje błędów więc wszystko „jak z fabryki”
Mam nadzieję, że komus opis sie przyda i jak o czymś zapomniałem to sorki. Przeciwników takich przeróbek jest wielu, ale mam nadzieję że nie będzie hamskich docinków, a trud pracy zostanie doceniony, choćby w pisanie tego posta.
Pozdrawiam |
|
_________________ “Jeżeli wszystko jest pod kontrolą, to jedziesz zbyt wolno”
(Sir Stirling Moss)
Bo nie prędkość zabija,tylko jej gwałtowna utrata
|
Ostatnio zmieniony przez OSKA Pią Mar 15, 2013 18:06, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
|
cimar
Szybki i wściekły Naczelnik
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 5105 Skąd: Północ
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 18:01
|
|
|
jak by się uparł samemu by to zrobił, tylko kanał i jazda |
_________________ "Bo los z nas drwi, drwi z nas co dzień" |
|
|
|
|
pietro
Mistrz Kierownicy bus driver ;)
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Wrz 2011 Posty: 2732 Skąd: się znamy?
|
|
|
|
|
milosz
Kierowca Rajdowy
Pomógł: 2 razy Dołączył: 30 Paź 2010 Posty: 647 Skąd: Starogard
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 18:09
|
|
|
Ja przekładałem jedną nyse z automatu na manual i wszystko hulało aż miło |
_________________
|
|
|
|
|
broj83
Kierowca kat. B
Pomógł: 4 razy Dołączył: 31 Sie 2012 Posty: 288 Skąd: GST
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 18:30
|
|
|
Z tego co wyczytałem na forum AudiA4klub.pl skąd też jest opis przekładki to czas potrzebny przy pierwszym razie to 3-4 dni na gotowo w 2 osoby, a koszta to około 1500zł plus browar aby nie zaschło w gardle ale to było jakiś czas temu ceny mogły ulec zmianie a czy warto to robić to już kwestia posiadacza ale dopóki tip się nie sypie to chyba nie warto bo wyścigówką i tak nie zostanie prawie 1,5t kredens 165KM/230Nm od 0 do 100 = 9,6 według producenta |
_________________ “Jeżeli wszystko jest pod kontrolą, to jedziesz zbyt wolno”
(Sir Stirling Moss)
Bo nie prędkość zabija,tylko jej gwałtowna utrata
|
Ostatnio zmieniony przez broj83 Pią Mar 15, 2013 18:35, w całości zmieniany 2 razy |
|
|
|
|
dlugi2050
Kierowca kat. B najczęściej w garażu
Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Maj 2010 Posty: 389 Skąd: Skarszewy
|
Wysłany: Pią Mar 15, 2013 20:18
|
|
|
ostatnio rozbierałem a4 i za komplet czesci chcialem tysiaka, w tym skrzynia z łapami i poduchami, ,półosie, pedały,pompka sprzegła +przewod sprzęgła ,wysprzeglik z łozyskiem ,,docisk z tarcza i koło zamachowe,i wajcha ze srodka ,
(audi 2,4 ma zapewne dwumas)
ogołnie to juz pozbylem sie skrzyni i połosi,
robocizne to trzeba te 500 liczyc, |
|
|
|
|
pietro
Mistrz Kierownicy bus driver ;)
Pomógł: 3 razy Dołączył: 23 Wrz 2011 Posty: 2732 Skąd: się znamy?
|
|
|
|
|
dlugi2050
Kierowca kat. B najczęściej w garażu
Pomógł: 1 raz Dołączył: 27 Maj 2010 Posty: 389 Skąd: Skarszewy
|
Wysłany: Sob Mar 16, 2013 00:00
|
|
|
a tak ogolnie to po raz kolejny spotykam sie z takim podejsciem do sprawy :
jeszcze nie kupił ale juz kombinuje -jakby go tu przełozyc bo w pl społeczeństwo jest na "NIE" automatom,
bo potem sie nie sprzeda itd.albo kapcia nie przypali...
ALE druga opcja najpierw wystawiasz kaste automat na sprzedaż za 1500zl z mozliwoscia sprawdzenia i przejechania sie i czekasz..........na klienta |
|
|
|
|
Huragan
Kierowca Rajdowy
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 1453 Skąd: Starogard
|
Wysłany: Sob Mar 16, 2013 02:26
|
|
|
ogolnie nie jest miętowo jesli chodzi o stronę elektryczną . Bo vaginy sa odporne i czasem trzeba o ile sie da przeflashowac ster silnika a czasem rzeba dobrac od manuala bo nie ma mozliwosci programowania . Licznik tez nie zawsze sie da programowac . abs itd nie powinno byc problemu ,nie spotkalem sie z brakiem mozliwosci programowania na manual. |
_________________ ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA 504-074-873
huragan.sierrafan.pl
NAPEŁNIANIE KLIMATYZACJI (czyszczenie ukladu,wymiana oleju w układzie) 120PLN
|
|
|
|
|
milosz
Kierowca Rajdowy
Pomógł: 2 razy Dołączył: 30 Paź 2010 Posty: 647 Skąd: Starogard
|
Wysłany: Sob Mar 16, 2013 03:49
|
|
|
No Huragan, pamiętasz jak było u mnie w nissanie? poza tym kabelkiem który przyjechałem do ciebie żebyś mi pomógł ogarnąć to nic więcej nie trzeba było robić no ale to sa stare auta, a jak się ma sprawa w nowszych z elektroniką to nie wiem.. U mnie wystarczyło tylko zrobić tak aby komp widział że jest na N lub P bo inaczej nie chciał odpalić(automata można odpalić tylko na N lub P) |
_________________
|
|
|
|
|
Huragan
Kierowca Rajdowy
Pomógł: 3 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 1453 Skąd: Starogard
|
Wysłany: Sob Mar 16, 2013 04:55
|
|
|
nie porownuj smietnika technologicznie starszego o dekadę do vaginy b5. W starych autach to można powiedzieć że no problem |
_________________ ELEKTRONIKA SAMOCHODOWA 504-074-873
huragan.sierrafan.pl
NAPEŁNIANIE KLIMATYZACJI (czyszczenie ukladu,wymiana oleju w układzie) 120PLN
|
|
|
|
|
|