conpress
moderator
Pomógł: 12 razy Dołączył: 17 Lut 2010 Posty: 2771 Skąd: z bliska
|
Wysłany: Pon Mar 07, 2016 23:45 De Tomaso - marka zapomniana?
|
|
|
temat miał być o mojej ulubionej włoskiej marce ISO, ale to będzie opisane przy innej okazji...
..a wszystko rozpoczęło się w 1955 roku, gdy pochodzący z Argentyny Alejandro De Tomaso wyemigrował do Włoch i osiedlił się w Modenie. Tam poznał swoją przyszłą małżonkę Isabelle Haskell, która tak samo jak on była wielką wielbicielką motoryzacji i kierowcą wyścigowym. De Tomaso Automobili powstało zaledwie cztery lata po przyjeździe założyciela, w 1959 roku, początkowo jako firma produkująca auta do zawodów ówczesnej Formuły 2. Szybko awansowała jednak do Formuły pierwszej, współpracując wówczas po raz pierwszy z Alfą Romeo.
Alejandro De Tomaso miał jednak o wiele bardziej dalekosiężne plany. Chciał zdeklasować Ferrari, tworząc samochody piękne, szybkie, a jednocześnie tanie i łatwe w prowadzeniu. W 1963 roku powstała Vallelunga - małe, sportowe coupe i odpowiedź na Ferrari 250LM. W odróżnieniu od Ferrari, Vallelunga pod maską ukrywała niewielki i praktyczny, czterocylindrowy silnik z Forda Cortiny
Vallelunga została wyprodukowana w zaledwie 52 egzemplarzach, gdy Alejandro dostał od strony teściów spore dofinansowanie na rzecz dalszych projektów. Jego żona, Isabelle podjęła się wtedy większego wyzwania - stworzenia dużego, sportowego auta zasilanego potężnym silnikiem V8 z Forda. Do zaprojektowania zatrudniła młodego wówczas Giorgetto Giugiaro, projektanta, którego dzieła widzimy właściwie na co dzień - odpowiada za wygląd Alfa Romeo Brery, Fiata Grande Punto, pierwszej wersji Volkswagena Golfa, słynnego Deloreana DMC-12 wiele, wiele innych. Tak powstała zapierająca dech Mangusta, z szerokimi, tylnymi nadkolami, charakterystycznymi "skrzelami" po bokach i centralnie umieszczonym silnikiem. Ta piękność zwróciła uwagę całego świata na tego niewielkiego producenta z Modeny i niedługo później posypały się pierwsze zamówienia.
Mangusta została zauważona przez Henry'ego Forda II, który poszukiwał włoskiego współpracownika po nieudanej próbie ugody z Enzo Ferrari. W zamian za dofinansowanie, De Tomaso miało za zadanie stworzyć prostszy, mniejszy i bardziej surowy w formie samochód. Firma miała już gotowy projekt, który spodobał się Fordowi - Panterę, która wystartowała z produkcją już w 1971 roku. Był to pierwszy i jedyny masowo produkowany przez De Tomaso samochód sportowy, głównie dedykowany na amerykański rynek. Pantera sprzedała się w liczbie ponad 7200 egzemplarzy, jednak pośpiech w jej produkcji szybko odbił się źle na reputacji marki. De Tomaso oskarżono o kiepską jakość wykonania i choć kluby wielbicieli Pantery szybko rozprawiły się z każdym napotkanym problemem, De Tomaso nie było w stanie podnieść się po tej porażce.
De Tomaso jeszcze kilkukrotnie próbowało z powrotem zawojować rynek, jednak bezskutecznie. W 1993 roku wypuścił Guarę napędzaną silnikiem V8 od BMW, a w 1998 próbowało we współpracy z firmą Qvale odświeżyć Mangustę. W 2000 roku De Tomaso porwało się także na ożywienie Vallelungi i Pantery. Wszystko bez większego rozgłosu.
Alejandro De Tomaso zmarł 21 maja 2003 roku, a trzy lata później De Tomaso ogłosiło upadłość. I tu mogłaby się historia zakończyć, jednak na tegorocznych targach motoryzacyjnych w Genewie De Tomaso wróciło z autem koncepcyjnym, zaprojektowanym wspólnie ze studiem Pininfarina. Choć ten duży sedan nie ma nawet nazwy, prezentuje się obiecująco i może z odrobiną szczęścia pozwoli marce De Tomaso powrócić na szczyt.
Póki co możemy tylko trzymać kciuki. De Tomaso wciąż przewija się gdzieś między kartami motoryzacji, a auta z Modeny można czasami wypatrzeć w telewizji - Kylie Minogue w "Can't Get You Out of My Head" prowadziła Mangustę, to auto występuje też w pierwszej części Kill Billa, a problematyczna Pantera Elvisa Presley'a to hit kalifornijskiego muzeum. Miejmy nadzieję, że prawdziwi koneserzy włoskiej motoryzacji nigdy nie zapomną o tej niewielkiej, ale jakże ważnej marce.
na koniec - najlepsze auto tej marki w mojej opini - De Tomaso Pantera
|
_________________ Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów.
Jerome Le Banner: "...W siłowni możesz wypracować sobie mięśnie klatki lub mięśnie ud. Nie możesz jednak wzmocnić swoich jaj, albo się z nimi urodziłeś albo nie..."
Jeśli facet mówi, że coś naprawi, to znaczy, że to zrobi. Nie trzeba mu o tym cały czas co pół roku przypominać..
|
|